top of page

Kruip in de kruipruimte: 3 aanbevelingen voor de gemeente Amsterdam over de aanpak van woonproblemen

  • Foto van schrijver: De NoordAs
    De NoordAs
  • 28 mrt
  • 1 minuten om te lezen

Praten is belangrijk, maar het is tijd voor actie.

 

  1. “Kruip in de kruipruimte,” 

adviseert Marjo. Ga dit probleem aan. Kijk het probleem in de ogen en blijf er niet slechts over praten. Durf te voelen hoe het écht zou zijn om in deze situatie van onmacht te zitten. Ga bij mensen op bezoek, en zie het in de ogen.  

 

  1. Directe en nabije ondersteuning als je een melding maakt 

Bedenk hoe veel er nu moet gebeuren van ten minste 4 betaalde werkers buiten de huurder en een corporatie om, om één casus op te lossen.  

Klachten komen binnen aan alle kanten. Bij corporaties blijven ze hangen in een klantcontactcentrum. Zorg ervoor dat huurders óók bij de gemeente terecht kunnen met hun klacht, wanneer het niet door de corporatie wordt opgepakt. Niet via losse ambtenaren of bestuurders, en zichtbaarder dan een verstopt meldpunt in de vorm van een digitaal formulier op de website van de gemeente Amsterdam. En maak het persoonlijk en nabij dat mensen zich gezien en gehoord weten en dat iemand het dossier actief volgt. Neem een voorbeeld aan Aanpak Noord.  

 

  1. Speel een rol in het collectief maken van woonproblemen  

Huurders staan er alleen voor. Alle hulpmiddelen zijn gericht op het individu: klachten via !Woon, huurkorting via de Huurcommissie. Bewonerscommissies worden geïntimideerd of uit elkaar gespeeld. Dit terwijl woonproblemen altijd collectieve problemen zijn – hoewel deze juridisch vaak zo niet kunnen worden genoemd. Stimuleer het collectiveren van deze verhalen vanuit de gemeente in samenwerking met informele organisaties.  

 

 


Comments


bottom of page