top of page
Zoeken
  • Evelien

In gesprek over de collectieve zorgverzekering

Vanmorgen gingen we met een groep van 20 mensen in gesprek over de collectieve zorgverzekering. Dit is de polis van het Zilveren Kruis die de gemeente Amsterdam aanbiedt aan mensen die vallen binnen de armoederegelingen van de stad. Het doel daarvan is: Tegen zo laag mogelijke kosten een zorgverzekering bieden die past bij de  (gemiddelde/hoge) zorgvraag van mensen met een laag inkomen in Amsterdam. 


Maar is die verzekering compleet? Snappen mensen wel hoe het werkt? En wérkt het wel voor de mensen die het nodig hebben? Dat konden ​we bespreken met de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de onderhandelingen met het Zilveren Kruis. Vitamine D in de basisverzekering, het kleine aantal fysio-behandelingen en de 'sigaar uit eigen doos' (je betaalt wel minder premie maar je betaalt meer voor de zorg die je nodig hebt): van alles kwam voorbij. Hieronder een aantal voorbeelden van problemen waar je tegenaan loopt als je gebruik wil maken van de gemeentepolis.



  • Een aanvullend pakket kun je met de collectieve zorgverzekering alleen bij zilveren kruis hebben. Bij andere verzekeringen kun je de basisverzekering bij de ene verzekeraar hebben en je aanvullende bij een andere. "Door de pakketvorming van de gemeentepolis wordt je vrijheid deels afgenomen."   

  • Vraag: "Waarom krijg je je vooraf betaalde eigen risico pas na meer dan een jaar terug? Waarom houden ze ons geld anderhalf jaar vast?" Antwoord: "Omdat het kan gebeuren dat er pas na een halfjaar een rekening wordt gestuurd. Als je dan al je eigen risico terug hebt gekregen, moet je die opeens weer inleveren. Het systeem is ingericht op het kunnen maken van uitzonderingen (een ziekenhuis kan tot 3 jaar na dato een rekening sturen)." Dat is ergens logisch, maar het is onrechtvaardig dat je als burger geen uitzonderingen krijgt (als je zelf een maand niet betaalt staan ze meteen op je stoep).  



  • Informatie is gebrekkig over welke medicatie wel of niet vergoed wordt. Huisartsen weten dat niet, apotheken wel. Veel mensen nemen het advies van de dokter ter harte en weten niet of alles 100% nodig en de meest voordelige optie is. Kom je bij de apotheek en blijkt andere medicatie beter (betaalbaar) te zijn, moet je terug naar de huisarts om dat recept voorgeschreven te krijgen. Wiens verantwoordelijkheid is het om dit op orde en efficiënter te krijgen? 

  • Yvonne heeft een vraag over oedeemtherapie. Ze heeft lymfodeem en lipoedeem, en moest dus kiezen tussen 1 van de 2, omdat het onder dezelfde categorie als fysiotherapie valt. Waarom valt het onder dezelfde categorie als je hulp nodig hebt voor 2 verschillende gezondheidsproblemen? Dat brengt ons op het idee voor een meldpunt voor dit soort problemen, en of er in deze gevallen geen maatwerk verricht kan worden. "Want uiteindelijk gaat het meer kosten voor de klant en voor de maatschappij als iets niet behandeld wordt."





Heb jij nou ook een idee over hoe de collectieve zorgverzekering van de gemeente Amsterdam beter kan? Doe mee! Neem contact op met Jeanette de Waard: 06 24 70 49 17.

25 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page